4C vještine - primjena u nastavi Hrvatskoga jezika
Velik broj škola u svijetu je u svoj kurikulum već ugradilo 4C vještine: critical thinking (kritičko razmišljanje), creativity (kreativnost), collaboration (suradnju), communication (komunikaciju). U posljednje vrijeme se smatra da 4C nije dovoljno nego da treba dodati još 3C: cross-cultural understaning (razumijevanje među različitim kulturama), career and life skills (karijeru i životne vještine), computing and digital literacy (korištenje računala i digitalnu pismenost). Ove vještine treba razvijati kod djece od najranije dobi kako bi ih usvojili kao svoje životne vještine i kako bi se mogli prilagoditi promjenama koje ih očekuju u modernom životu i radu.
Razni su metodički postupci kojima su učiteljica Hrvatskoga jezika Gorana Babić i učiteljica Povijesti Valentina Lasić primjenjivale znanja o 4C vještinama stečene na Erasmus mobilnosti u Amsterdamu u nastavi Hrvatskoga jezika i Povijesti.
Učiteljice su u radu naglasak češće stavile na istraživačke zadatke, praktične radove i rješavanje problema koji će razvijati kreativnost, učeničke vještine i razumijevanje.
Strategije za rješavanje problema polaze upravo iz kreativnosti- one uključuju isprobavanje inovativnih rješenja i pronalazak novih ideja. Kritičko mišljenje pomaže donijeti odluku o uspješnosti određene ideje i rješenja.
Prilikom obrada lektirnih djela u ovoj školskoj godini učenici su imali za zadatak izmišljanje nastavka priče ili ubacivanje novog lika u priču- stvaralačko prepričavanje.
Također je korištena i tzv. metoda šest šešira nakon obrade lektirnog djela "Strah u Ulici lipa." (Bijeli šešir razmišlja o činjenicama, crveni šešir zanimaju osjećaji i intuicija pa gleda kako će problem utjecati na zajednicu, crni šešir poziva na moguće nedostatke i on je realan, žuti nastoji sve izreći pozitivno i proširuje ideje, zeleni šešir je kreativni šešir i predlaže neočekivane ideje, a plavi je namijenjen razmatranju samog procesa mišljenja te usmjeruje mišljenje drugih. Učenici su bili podijeljeni u 5 grupa sa zadacima vezanim uz pojedini šešir, a učiteljica je predstavljala plavi šešir.)
Tzv. kockarenje omogućuje pogled na temu iz različitih perspektiva i potiče raznovrsnost ideja. U primjeni ovog postupka učenici su podijeljeni u 4 grupe te su im podijeljene vrećice s kockama na čijim su plohama crteži. Učenik po učenik na kockici je odabirao sličicu i o njoj smišljao rečenicu. Sljedeći učenik je ponavljao radnju pazeći da se njegova rečenica nadovezuje na prethodnu.
U sklopu izvannastavne aktivnosti ePovjesničari učiteljica V. Lasić predstavila je učenicima 5. i 6.razreda novu metodu učenja i stvaranja upravo zahvaljujući Erasmus tečaju "4C". Učenici su nakon obrađene nastave teme dobili zadatak samostalno ili u paru odabrati određeni pojam ili događaj te ga kroz odabrani digitalni alat (u ovom slučaju Stroyboard) obraditi na zanimljiv i kreativan način kroz samostalno pretraživanje odabranih mrežnih stranica i vođeno kritičko promišljanje odabrane teme. Na taj način učenike se potaknulo upravo na razvoj 4C vještina: kreativnost, komunikaciju, kritičko razmišljanje i suradnju.
U prilogu su odabrani učenički radovi.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |